Tadi sy menghabiskan masa memeriksa saki baki kertas peperiksaan Pecutan Akhir PMR. I know i know. last minute thing kan? hehehe~ Biase lah, cuti perlu digunakan sepenuhnya. I've been reading those scripts for how many times eh.. maybe 2-3 times. I wonder, don't they understand what i've been teaching them? Why i feel disappointed when reading their answers? It's like that they hv never learn anything from my teaching. This is the F3 best class that i'm talking about. Supposedly, the good students.. Tak fahamkah mereka? I always told them, if they don't understand anything at all, tell me. I'm willing to explain it over and over again until they fully understand.. Itu lah guna nya seorang guru..
BUT... the students in this class, how to say eh. Demanding? When no one in their class get an A in any subjects, they told the PKP that they wanna change the teachers teaching those subjects. Tak terfikirkah mereka? Jika guru tersebut mengetahui akan hal ini, hati seorang guru akan terguris? Tak terfikirkah mereka apabila hati seorang guru terguris, maka tak berkatlah ilmu yg mereka belajar selama ini? Tak terfikirkah di minda mereka akan hal ini?? Oh, sungguh. Sy tidak dapat menerima hakikat ini. Eventho this thing never happen to me YET, i still feel frustrated and mad with these students. How come they? Salah guru kah jika mereka tidak dapat melakukan yg terbaik dalam peperiksaan? Salah guru kah yg selama ini masuk mengajar dgn niat yg ikhlas? Salah guru kah jika mereka tidak memahami apa yg di ajar? salah guru kah kalau mereka selalu meniru untuk menyiapkan kerja2 yg diberi? Salah guru kah jika mereka MALAS?
Jika guru tersebut mengajar mereka dgn sambil lewa, tidak lah sy berasa kecewa dan marah sedemikian. Tapi, tahukah mereka bahawa guru yg mereka mahu tukarkan itu telah bertungkus lumus menyiapkan bahan2 bantu mengajar sehingga sanggup pulang lewat dari sekolah? berapa kerat sgt guru yg sanggup stay back, balik pkul 4-5 ptg semata2 mahu menyiapkan handouts2 utk pelajar2 esok hari?? I know this because i also go back around 4-5 pm almost everyday.. and i know ckg mane yg selalu balik lambat (awal2 tahun dlu..)
Now, i dun really feel the 'thrill' to teach that class. I was just hoping that i will not give up! I will fight until they finish their PMR. I hope so. I hope that i won't be influenced by their attitude. Sape yg mengajar that class will know how. Some of them are not fit to be in that class. With the attitude and all... hm. mmg x patut.
Sy teringat pesanan seorang kawan that keeps me going on: Sentiasalah berlapang dada with the students. Thanks, Pah~
What Would You Do If A Student Belittles You?
4 years ago
2 comments:
pah? sayekah?
hehe...
pah: iye pah. hehe~ long time ago. ^_^
Post a Comment